II - Rengöring

Rengöring

Nu var det några dagar sedan jag skrev något här. Några arbeten av större dignitet har jag ännu inte påbörjat. 
Det har handlat om demontering av diverse detaljer samt noggrann rengöring av dessa. Dessutom gör jag rent på de detaljer som frilägges vid demontaget. 
Allt blir så mycket roligare att arbeta med när det är rent, dessutom riskerar man inte att få in smuts i olika saker när man öppnar upp något.

Jag har bl.a demonterat avgassystemet, förutom främre ljuddämparen/katalysatorn. Men den skall tas bort den också.
Förre ägaren har varit mycket noga med puts och tvätt, men tyvärr inte på undersidan samt de svåråtkomliga delarna av avgassystemet. Så jag har många timmar av arbete med det framför mig. Jag börjar grovrengöringen med en nylonborstskiva i min bänkslipmaskin. Fråga mig inte om några data på denna skiva, för jag har inte en aning om fabrikat och typ. Det enda jag vet är att den är mycket bra.
Jag vet att det finns liknande skivor att köpa, de finns bl.a i LUNA-katalogen. 
Hur jag går tillväga i nästa steg återkommer jag till.
Jag visar bilder på hur avgassystemet ser ut nu, innan jag påbörjar upputsningen.

Ett tips om rengöring. WD40 är ett alldeles utmärkt rengöringsmedel. Det avlägsnar bl.a tjära, asfalt och olja. Fälgar, ekrar, gaffelben, motor, baksving, ja allt detta blir väldigt rent och fint med hjälp av WD40 på en trasa som man gnider med.

Jag bifogar en bild på baksidan av värmeskölden mellan ljuddämpare/kat. Som synes finns det en ren fläck, det var ett ögonblicks verk att återfå den glansen... likadant blev baksidan av ljuddämparen i nyskick med hjälp av detta preparat.

Dessutom så har jag börjat stripea upp Gullan. Bakvagnen är färdig, men även näbben skall få stripes. 
Många tycker säkert det är fånigt "bling-bling", men jag tycker det är snyggt, och utseende betyder mycket för mig. Dessutom så blir hon mera personlig. Det är viktigt för min del, jag vill se skillnad på Gullan och alla andra Mandaringula 1150GS. Men det är en svår avvägning. Gränsen är hårfin mellan det smakfulla och det vulgära. Men hittills har jag lyckats klara den avvägningen, såväl på bilar som mc.

Dessutom bifogar jag en bild på hur det ter sig med Gullan på lyften, för att illustrera en bra och bekväm arbetsställning. På bilden syns även min arbetspall, den är utrustad med en med hjälp av en gasfjäder höj- och sänkbar 
sits. En sådan kan jag verkligen rekommendera! Den skonar både ben och rygg, och är, åtminstone för mig ovärderlig vid arbeten som detta.

Bilderna:
1. Allmän bild på arbetsmiljö
2. Avgassystem före putsning
3. -----------"-------------
4. Värmesköld, före/efter pusning i samma bild
5. Stripes