Norrgrus 2014

Norrgrus 2014
lördag, september 27, 2014 - 09:00

Norrgrus lördagen den 27 sep 2014

Nytt för i år är att alla kan delta som har måttlig grusvana

 

RUTTERNA

I år kör vi i princip förra årets rutter i omvänd riktning. Start och mål vid OKQ8, Arlanda stad. Kanonrutter vill vi påstå.

Vi kör mestadels på allmänna vägar. Rutterna 20 – 30 mil långa.

 

FÖR VEM/VILKA?

Nytt för i år är att vi välkomnar alla som har minst måttlig grusvana. Vi anpassar ledarskapet till er körförmåga

    

START o MÅL

Vid OKQ8, Arlanda Stad, Servogatan 12. Ta avfart 180 från E4 norrgående och kör väg 263 ca 2 km. OKQ8-macken ligger norr om väg 263.

Koordinater: 59.614331, 17.873305

VI STARTAR KL 9

Kom fulltankade

Det finns möjlighet att tanka längs rutten (räkna då med kort och 95 oktan).

Resp färdledare går igenom detta vid start. 

 

VI KÖR I MINDRE GRUPPER

Och anpassar tempot så att det ska passa alla oavsett grusvana.

Vi kör enligt principen ”öppen grupp”.

 

Grupp 1, mycket aktiv körning: God grusvana, grusdäck.

Grupp 2, aktiv körning: Hygglig grusvana, grovmönstrade däck.

Grupp 3, mindre aktiv körning: Grusvana, vanliga däck.

Grupp 4, vanlig körning: Viss grusvana, vanliga däck

mcQ: Kör egen eller blandad grupp. Alla välkomna som har viss grusvana

 

KRAV PÅ HOJARNA

Hojarna skall vara utrustade med bra däck. ”Knotterdäck” är bäst i den mest aktiva gruppen. Vanliga däck i gruppen som kör lite mer lagom.

 

OBS: Utöver detta

Komplett skyddsutrustning inkl ryggskydd

Synlig förbandskudde

Sats för att kunna laga en punka

Vattenflaska

Termos

 

FÖRTÄRING

Ta med fika och mackor för mellanmål ”i skogsglänta”, och så dricksvatten och gärna frukt.

I Gimo finns möjlighet till lagad mat. 

 

RUTTER

Vi skickar bara ut rutten till er som deltar. Hör av er till 

Johan Liljerstam om du som anmäld vill ha rutten för nedladdning i era GPS:er

johan@myemail.se  

 

SYNPUNKTER OCH FRÅGOR

Hör av er till Johan Liljerstam om ni har några funderingar

 

Varmt välkomna önskar Norrgrusgruppen

 

Kontaktpersoner: 

Johan Liljerstam, johan@myemail.se  

Thomas Weglert, thomas.weglert@telia.com 

 

ANMÄLAN TILL DENNA TUR: klicka HÄR

Vilka har anmält sig? klicka här

 

 

 

Under Dalarallyt den gångna helgen sa' en KLOK person,
 ingen KÖR BIL så BRA som en motorcyklist!

D.v.s, en motorcyklist inser vilken fara en bil kan utgöra för en "oskyddad" motorcyklist.

De senaste åren har vi i klubben haft ett ANTAL INCIDENTER
 under eller på väg till kvälls-, dag- & helg-turer,
 där bil-ambulans och i vissa fall ambulans-helikopter har tillkallats.
INGEN av de skadade verkar dessbättre mig veterligen ha fått BESTÅENDE SKADOR.

Däremot har 2 associerade personer på mc fått PLIKTA MED SINA LIV,
 p.g.a en vänster-svängande "SUV-marodör".

Det jag hoppas att vi alla tänker på på LÖRDAG
 är att hålla ett TILLRÄCKLIGT AVSTÅND till den framför.
Efter samtal under torsdags-kvällen med Said Mirkhani & Johan Liljerstam
 har vi kommit fram till att det UTANFÖR TÄTBEBYGGT OMRÅDE i NÅGORLUNDA FART
 i stort sett ALDRIG bör UNDERSTIGA 2 [s], även då man kör i sick-sack-formation.

Även jag skall försöka "hålla mig i skinnet", och inte förivra mig.

VARFÖR händer det då ändå att folk kör TÄTARE?

Det kan BERO PÅ t.ex att:
  A) Det är KUL att köra i tät formation, ungefär som vid TÄVLING.
  B) Man tycker att den framför kör FÖR LÅNGSAMT.
  C) Man tycker att det är ONÖDIGT ATT BROMSA tillräckligt för att hålla avståndet.
  D) Man vill FILMA på nära håll.

Tänk på att DEN FRAMFÖR:
  a) Kanske inte vill ha någon ALLDELES BAKOM RYGGEN på sig.
  b) Kan KOLLIDERA med ett DJUR, eller MANÖVRERA undan.
  c) Kan vid OJÄMNHETER studsa av sin hoj, eller MANÖVRERA undan.
  d) Kan RUTSCHA OMKULL på grus på både grus- & asfalts-vägar, eller på lera,
      dynga, löv, diesel-spill eller p.g.a felaktigt låsande bromsar.
  e) Kan få MÖTE i en skymd kurva.

Personligen repade jag för 3 [år] sedan upp den främre kofångaren
 på en Chrysler Voyager från vänster till höger sida,
 med högerbenet klämt mot "Suzuki GSX:en",
 varefter jag med DRAGEN KOPPLING kastades OMKULL åt vänster,
 varvid KOPPLINGS-HANDTAGET delades i 3 DELAR.
Det var på Statoil i Järva Krog, där bilisten hade mycket bråttom
 från stillastående & gasade in i mig bakifrån.
Jag var glad att slippa hamna UNDER den 2 [ton] tunga BILEN.

Redan 1996 var jag med & hedrade minnet av en anglosax som i samband med
 SCANDINAVIAN OPEN i roadracing hade rasat OMKULL i en kurva,
 varefter en mycket känd svensk tävlings-motorcyklist STRAX BAKOM
 körde på dennes huvud, vilket 11 dagar senare ledde till anglosaxens död.
I TÄVLINGs-sammanhang är det enligt SPEL-REGLERNA!

Mycket farliga situationer kan uppstå på lördag, om någon RALLY- eller
 ÄLG-spanande BILIST SVÄNGER IN PÅ en GRUSVÄG där vi kommer farande.
Det hoppas jag att vi slipper!

Synpunkter mottages tacksamt!

Varför händer det att GRUPP-LEDARE med navigator emellanåt
 BROMSAR VÄLDIGT HÄFTIGT inför VÄGBYTEN?

Det kan BERO PÅ t.ex att:
  A) AVSTÅNDET minskar SNABBARE än beräknat.
  B) Det är SVÅRT ATT LÄSA AV navigatorn p.g.a t.ex sol-reflexer.
  C) Man GLÖMMER att läsa av navigatorn i tid.
  D) Man BLANDAR IHOP den väg man är på med avtags-vägen vid betraktande av navigatorn.

Undertecknad har som ledare varit med om ALLA dessa fall, A..D),
 men vill ändå inte bli på- eller över-körd BAKIFRÅN.

En kommentar till Mats inlägg:

Jag brukar ofta tycka om att ha någon på lämpligt avstånd framför mig men varför vill jag då ligga alldeles för nära????? Jag brukar fundera varför ...

Jag vill ju hålla avstånd men fastnar hela tiden på ett nästan förutbestämt avstånd ( i meter räknat). Jo, det finns en "komfortposition", där man kan avläsa framförvarande åkares manövrer och dra nytta av dessa. Tyvärr tror jag att denna position inte är lämplig, när det gäller säkerhet för oss. - En rutschande cykel stannar väl på en kortare sträcka än en bromsande?

Det finns en annan "komfortposition" och den är betydligt längre bort. Där kör man helt på egen hand, med den framförvarande inom synhåll, men positionen är svårare att hantera: "Tänk om jag blir frånåkt! Tänk om de tycker att jag kör för sakta!, Tänk om ... , .."

MVH

Allan Ericsson

Av någon anledning kör jag fortare på grus i grupp än när jag kör själv. Tveksamt dock om jag kör bättre i grupp.

En skäl är nog att jag varierar hastigheten mer utifrån möjliga risker när jag kör själv (eller med någon kompis) än när jag kör i grupp. Det har hänt mer än en gång att jag har fått återkoppling om att jag saktade in överraskande på grusväg. Ofta har det enligt mig varit vid för kort siktsträcka i förhållande till fart. 

Mats pratar om två sekunders regeln. Själv tycker jag att avståndet borde vara minst 3 sekunder, vilket är det som lärs ut på trafikskolorna. Kanske längre, eftersom stoppsträckan sannolikt är längre på grus än asfalt. På grusvägar är ofta sikten skymd av kurvor eller krön, vilket kan leda till svårigheter att hinna med att bromsa. Eller att någon bara slänger ner blicken på GPS... Med stoppsträcka avser jag både reaktionssträckan och själva bromssträckan. 

Här tycker jag att vi har ett problem för vi är nära varandra ibland såsom Mats beskriver ovan. Jag är inte heller övertygad att köra sick-sack är vettigt, även om det ser snyggt ut. Om en mc får problem väjer cykeln bakom och det blir korta avstånd direkt i leden.

Jag har kommit nära när jag kört grus i grupp. Kommer jag ikapp har jag känt mig "lite" skicklig. Den tanken försöker jag släppa. Andra gånger kan det vara att jag vill se var de andra tar vägen. Jag körde i skogen i förra veckan (på militärt övningsområde) och det var inte helt lätt att följa spåret/ gruppen om det blev för stora luckor. Det leder lätt till att jag "jagade" lite och sedan blev lite irriterad när den före "stod på öronen". Eller tvärt om...

Jag har börjat komma till insikten att avstånden är lite korta ibland mellan fordonen (i klubben och andra grus-sammanhang) men här måste vi hjälpas åt för ingen vill väl ha någon som "nosar på en" där där bak. Det kan ibland vara svårt att själv bedöma när man kör med blicken riktad farmåt.

För övrigt kan jag sakna en sammanställning över olyckor eller incidenter som sker i aktiviteter arrangerade av klubben. Det görs i bland annat inom klättringen med incidentrapporter (även om de kunde vara bättre). Nog borde vi ta tillvara den dyrköpta erfarenheten för förbättra säkerheten för oss själva. 

Lägg till kommentar

Logga in för att kommentera