Hej alla glada hojare
Då är det dags igen att sitta upp på hojen för en lite längre runda. Planen är att från Malaga runda Sierra Nevada besöka området runt Tabernas Europas enda öken liknade område. Sen fortsätta upp till Cazorla området en stor nationalpark. Här i Spanien får man faktiskt köra i nationalparkerna inte hur som men väl på vägar. Dock är vissa vägar avstängda för MC men öppna för bilkörning vilket kan tyckas lite orättvist.
Efter det så blir det mer NV kurs upp mot gränsen mot Portugal för att sedan följa gränsen på Spanska sidan och om vi hinner så kör vi upp till Atlantkusten för att sedan vända söderut och följa gränsområdet mellan Portugal och Spanien men denna gången på Portugisiska sidan.
Vi siktar på den sydlig kursen mot en punkt ca 10 mil norr om Huelva för därifrån ta kurs mot Malaga
Rundan är i sin helhet på ca 500 mil och vi har 16-18 dagar på oss. Rundan är så fiffigt upplagd att vi kommer vända efter halvtid och då gena över till Portugal delen av rutten. Detta för att min kompis Mikael har ett flyg att pass.
Mikael mer känd som HMR och jag kommer köra på våra KTM 690 Enduro R som vi båda har moddat en del. Framförallt så har vi extra soppa jag kan ta med 30 l och HMR ca 22 l. Så vi har bra endurons på hojarna med mina 30 l kan jag klara mellan 60 och 70 mil HMR klarar ca 50 mil utan tankning. Nu är ju bensin inget problem i Spanien men det är skönt att ha bra räckvidd när man kör i sydliga delarna av Morocco där är det lite mer knepigt ute i öknen. Där finns det bara sand, sand och sand.
Arbetet med rutter och spår har pågått i ca 1 månads tid. Det är rätt komplicerat att först bestämma sig för rutten i stort. Sen börja leta kul vägar, torrlagda flodfåror, fina grusvägar upp i bergsområden osv. Sen bygga rutter och spår samt kolla igenom allt i Google Earth. Var just iväg 4 dagar på rekrunda borta i Tabernas området så det blev en del modifieringar efter den rundan. Fick ta bort vissa delar bland annat en flodfåra som till slut blev så smal att styret nästan slog i bergssidorna. Fick vända och ta mig tillbaks samma väg sånt är inte kul men "Better safe then sorry".
Just detta med att bygga kul och bra rutter är lite av en konst och då är det bra att ha med sig en kompis som HMR som är något av en GPS guru. Så idag blev vi klara med alla rutter och spår som nu tankats över till våra GPS:er.
HMR har sin hoj på väg till Malaga med en tur lastbil så den beräknas komma hit 8-9 maj. Själv kommer han hit den 8 maj. Sen sticker vi så fort det är möjligt. Efter rundan så flyger HMR hem och jag ombesörjer lastning av hans hoj på tur lastbilen för färd till Malmö.
För er som gillar att köra hoj även på vintern så är det inget dumt alternativ att färja ner hojar på höstkanten. Ha hojen här nere och sen flyga ner hit när det passar och köra i länder som Spanien, Portugal och Morocco. Kostnaden för att transportera en hoj ToR Sverige – Spanien brukar ligga på ca 10 000SEK. Flygbiljetter brukar man kunna hitta om man har lite förhållning för ca 2 000SEK ToR. När jag kör själv i Spanien så brukar jag lägga budgeten på 1 000SEK/dygn inkluderande allt soppa, boende och mat. Detta kan man jämföra med att flyga hit och vara med på en organiserad runda som brukar kosta ca 3 000/dygn inkl hojhyra så en 10 dagars körning landar på ca 30 000SEK + flygbiljett. Om det finns intresse så kan jag hjälpa till med att ordna säker parkering av hojar över vinterhalvåret här i Malaga. Och jag har som sagt en hel del kul rundor framförallt till er som gillar att köra grus och små asfaltsvägar.
För er som tycker det är kul att följa våran resa så kan ni kolla på min SpotGen III via denna länken.
http://share.findmespot.com/shared/faces/viewspots.jsp?glId=0JXBXZJ2HVYn...
Vi som kör är alltså jag Anders Borgval och Mikael Resmark HMR
hojhoj
Anders