Morocco våren 2017 Del 1

Morocco våren 2017 Del 1

Våren 2017 så bestämde jag mig för att göra en 3 veckors tur till Morocco. För några år sedan var jag där på en organiserad tur. Så lite erfarenhet från landet hade jag i bagaget. Men vi var aldrig nere och körde i södra delarna av landet. Det är där man möter Sahara. Så det fick bli min målsättning för denna rundan. Men rundan inleddes med att jag hängde på samma runda som förra gången. Den utgick och slutade i Marrakech och tog ca 6 dagar. Rätt kul runda men oj vad man kommer ihåg mycket så det blev riktig repris för mig. Fin runda men kändes ändå lite onödig. En del av rundan går över HighAtlas upp till ca 3000m höjd. Och den gången så var det lättkört. Förra gången så var det snö och blöt så vi fick verkligen kämpa för att ta oss fram. Vilket vi inte riktig gjorde så det året blev det övernattning i en hydda uppe på berget. Som tur var fanns det några snälla berber som tog väl hand om oss fixade mat och sovplatser. Men det var då det. Nu var det kanonföre så det var bara att rulla på. Rundan fortsatte sedan ner mot södra delarna av landet för att sen styra tillbaks mot Marrakech. Där hoppade jag av rundan och riktade styret mot Atlanten mot ett hotell som jag hittat på booking ca 10 mil söder om Agadir.

 

Nåväl innan jag kommit så här långt så var det en del förberedelser. Sen några år bor jag i Malaga så det första blev att köpa en hoj med spanska plåtar. Mina tidigare hojar 1200GSA och sen 800GSA är inte riktigt bra för körning i sand och sanddynor så valet föll på en KTM 690 enduro R. Vilken hoj! Ångrar mig att jag inte skaffat en sån tidigare. LC4 motorn ojoj vilken snurra. Hojen välbalanserad och mkt lättkör.

Före avfärd, hade bara ca 2 veckor på mig, att fixa till hojen. Mer soppa behövdes. I original 12 liter med endurons ca 22 mil. Ville ha med soppa för minst 40 mil. Köpte därför en bränsletank från RadGarage, med den så fick jag med 6,3 liter extra soppa. Så  det skulle bli en endurons på ca 40 mil. Men den kom aldrig så jag pratade med min kompis HMR och då visade det sig att hans kompis Dennis hade ett set EVOS tankar liggande i sitt garage. Snabbt så ringde jag Dennis som jag kände lite från en runda i Polen. Jovisst sa Dennis jag packar ner dem och skickar omgående så på kvällen gick paketet med DHL och nästa eftermiddag så stod det in spanjor och plingade på dörren med mina EVOS tankar + att Dennis snabbt hade svetsat nya fotpinnar till min hoj så jag fick ner dem ca 40mm. Så på med nya tankarna och fotpinnar och då plötsligt plingade det på dörren och där stod en ny spanjor med min tank från RadGarage. Så det slutade med att jag hade tot nästan 30liter med en endurans på ca 70 mil!

Sen med tips från MHR så kopplade jag ihop alla tankarna i serie funkade bra. Detta så att bränslepumpen suger fram soppan till motorn.

 

Hupps hur roterar man en bild i detta programmet? Nåväl här ser man alla 3 extratankarna.

Ja sen är det det där med bagage på en liten hoj! Det fick bli som det blev. Hade redan köpt KTM tank och pack väska men det räckte inte så det fick bli en extra bag. Funkade sådär.

Lastat och klart för avfärd. Kl 0600 i Malaga kurs mot Tariffa sen katamaran till Tanger därefter till Marrakech tot 70 mil. Var framme ca 17 tiden gick hur bra som helst. Marchfart 100 - 110 km/t funkade bra.

Ja sen var det rundturen och nu är vi tillbaks där jag hoppade av rundturen och styr mot Atlanten ca 10 milk söder om Agadir

Trevligt ställe god mat och serverade även pils och vin. Stannade där 4 nätter. Körde upp och ner efter kusten tränade en del på att köra i sand. KTM ojoj så fort det svajade bara att vrida på rullen så rätar den upp sig fint.

Atlanten i fokus

Nu till hur jag planerat det hela

Min tanke var att följa med Morocco Desert Challange 2017 och deras race startade vid Plage Blanche.

Eftersom jag var i god tid så blev det ett antal turer ner till Plage Blanche för att testa att köra längs beachen. Har liksom inte gjort det förut! Riktigt hur lång beachen är vet jag inte men jag körde 3-4 mil fram och tillbaks flera gånger. Sen visste jag att deras rutt skulle följa en flodsänka Oued Draa bort till Merzuga tar ca 4-5 dagar.

Plage Blanche men just som jag kom fram så träffade jag på en tysk gubbe som fått fel på sin hoj och inväntade assistans. Fick lite tips om hur man kör på beachen väldigt enkelt titta rakt fram och vrid på rullen! Det funkade bra ivf ett tag tills jag skulle köra in mot land då gick det så här

Det visade sig att innanför första sand revet så var det sankt, upptäckte det och vände snabbt men lyckades träffa ett sank hål så där satt hojen, då dög det inte ens med en LC4 motor!

Så det var bara att börja gräva samla pinnar gräva mer samla mer pinnar osv osv. Fick inte upp hojen! Såg att det satt en gubbe några 100 meter bort uppe på sandbanken så det fick bli att vika ner sig och vifta på hjälp. Jorå gubben reste sig och lommade mot mig. Med sig hade han ett par större flata stenar så med mer gräv och stenarnas hjälp så fick vi med gemensamma krafter upp hojen och ner till beachen! Ville självklart tacka och betala men så det gick inte han pekade upp mot himlen och sa att det var Allah som skickat honom så det tackar jag även han för. Men jag stod på mig och hittade en lösning gjorde tecknet för små barn jorå han verkade ha en drös så jag teckande åt honom att slanten var från mig till hans barn och då gick det bra!

Så tips var lite försiktiga med sankmarker innanför första sandkullen på Plage Blanche!

Nåväl så kom dagen när jag skulle köra mot Merzuga.

För att inte störa racet så valde jag att köra en dag före dem det funkade 2 dagar sen blev jag omkörd av dem!

Nu har nog en del listat ut att jag körde själv med kurs rakt ut i norra delarna av Sahara! Det stämmer om det är smart eller inte låter jag vara osagt. Jag hade med mig min SpotGenIII och folk som följde mig så jag kände mig rätt trygg med det. Sen funkar faktiskt mobiltel lite här och var. Hade även förberett mig genom att läsa igenom en överlevnadsbok som just handlade om överlevnad i öken och varmt klimat.

Sen hade jag bestämt mig för att köra med mkt förstånd alltså inte köra speciellt fort utan ta det försiktigt och inte utmana för mycket. Eftersom jag kan skiva det här så gick det till slut väl. Men jag skriver lite mer om hur det är att köra fast i öknen med 38 gr i skuggan mitt inne i en stor jäkla sanddyna. Men det löste sig efter en del möda och besvär samt ett par offrade benskydd

 

Hojhoj

 

Anders

 

 

 

Bilder