Jag har förmånen att ingå i arbetsgruppen för Årsträff i Arjeplog. Vi hade bestämt att vi träffas fredag kväll den 2 juni på Kraja Camping. Jag skulle åka av grusrutten söderifrån. De övriga i arbetsgruppen skulle åka grus och asfaltsrutterna öster om Arjeplog. Jag startade redan 11:30 från Sundsvall på torsdagen. Hade packat tält och tänkte ta ett fint stopp efter vägen. Men jag fick kämpa på genom hagelstormar, snöfall och lokalaskyfall. Efter halva sträckan bestämde jag mig för att åka hela vägen till Arjeplog. Vägarna var så bra skick att det gick riktigt fort att köra. Så tältet skippades till förmån av en varm stuga. Temperaturen varierade ganska mycket denna dag på 10 grader som mest och runt 0 som kallast. Och tyvärr oftare mot 0. Så jag var hyfsatt kall då Arjeplogsskylten passerades. Men plötsligt händer det, då klockan slog 21:00 hade jag en varm tallrik med potatismos, köttbullar och lingonsylt framställd på Hotell Silverhatten. Även om Ölen var av den körbara sorten så smakade den riktigt bra. Efter ett utsökt mål mat så körde jag ner till en stuga på Kraja camping. Men på vägen ned började hojen att larma, lågt däcktryck bak. Väl framme vid Kraja så kunde man snabbt se vad som var på tok. En 5" spik satt i bakhjulet. D.v.s. morgondagen börjar med bekymmer.
Fredagen som skulle bli min grusrekningsdag fick pga av en 5" spik disponeras om. Jag provade att laga med Biltemas plugg som trycks i från utsidan. Men hållet placering var så illa att denna plugg höll tätt i max en mil! Jag åkte då till en lokal mc/atv/bil verkstad i Arjeplog. Första svaret jag fick var att vi lagar inte mcdäck. Men efter en diskussion med deras mc/atv mek insåg dom mitt dilemma till slut. Fredag med punka, inga däck att uppbringa. Och jag hade precis fått ett sms från sonen om att han hade kvitterat ut två nya däck, dock i Sundsvall. Lösningen blev att dom skulle lappa däcket från insidan. Dvs om jag tog på mig allt ansvar. Så det var med andra ord garanti runt hörnet! Fint sa jag, lånade en slang och spolade ren hojen innan jag demonterade bakhjulet. Och rulladein hjulet genom anvisad dörr . För att komma till företagets däck/vulk specialist. Denna kille som dagarna i ända lagade stora traktordäck. Hade dock en helt annan uppfattning om det skulle hålla. Han sa "om jag kör som folk i laglig fart", skulle hans lagning av mitt bakdäck garanterat hålla. Jag var dock lite skeptisk. Han började med att slita ur mina två lagningar. Hade ju lagat däcket tidigare på en D7 resa också. Ruggade upp utan med en slip. På med starkt lim som definitivt inte var hälsosamt, direkt följde en gummilapp på. Sen penslades ett lager av gummimassa på lappen och i däcket. Dvs lagningen är ypperligt proffsigt utförd. Men efter att däcket lagades så var jag fortfarande lite skeptisk. Därför styrde jag hojen efter fina asfaltvägar till Adolfström som ett test. Här kommer en liten film från denna resa.
Efter en trevlig tur i solen till Adolfström, styrde jag mätt och belåten hojen åter mot Arjeplog. Hojen hade ju gått riktigt bra. Ingen pyspunka hade jag fått. Nu skulle jag mötte upp de övriga deltagarna.
De som åkte asfaltturen hade startat kring 13:00 och tagit 2,5 h timmar från Storforsen till Arjeplog. Men det var även två gäng som inventerade grusvägarna. Ola och Jens som körde norra grusstråket rullade in hyfsat sent, 17:30. Dom hade haft det kämpigt med ett avsnitt på 5 km med vattensjuka vägar. Pga att Ola, Stefan mfl hade ett inbokat möte med chefen på Kraja. Så de blev tvugna att korta ner deras runda med 8 mil för att hinna till mötet.
Vi satt nu och väntade på Jörgen och Sven-Erik som åkte den södra slingan. Kring 20:00 så insåg vi att dessa gentlemen inte hinner med att äta middag med oss. Väntan förlades då i stället till en lokal restaurang då vi hade sett livstecken på FB. Dvs vi behövde inte oroa oss. Sven-Erik och Jörgen hade det kul fast på sitt egna sätt, resonerade vi. Efter en trevlig middag och en promenad i Arjeplog så var vi åter i stugorna.
Runt 23:30 så sladdade två lyckliga mc åkare in i på Kraja camping. Nu skulle vi äntligen få höra vad som dom hade råkat ut för. Det visade sig att felet var Olas. Han hade gett dom en rutt som skulle följas. Rutten styrde in sällskapet på en oplogad väg! Jörgens F800 GS med nabba däck tog sig fram bra. Men hoj nummer två var det sämre ställt med (se bild tagen av Sven-Erik Tiberg). Bilderna och historierna vi fick se och höra visade på att Jörgen och Sven-Erik hade haft det riktigt trevligt. Dock lite vält tufft för Sven-Eriks mc. Den var dom tvungna att stänga av och kyla med snö för att inte gå varm. Vilket gjorde att deras hastighet inte var så hög längst den mjuka snöiga vägen.
På lördag morgon tog jag mod och bestämde mej för att köra rutten Ola och Jens skippade. Jag var ju stärkt av Jörgen och Sven-Eriks bravader kvällen innan. Mha av alla små stumpar som var okörda. Gjorde jag en egen special rutt längst Piteå älvdal. En resa som till mesta delen går på grymt fina (hårda) grusvägar. Med ett litet undantag jag skulle även passera den sträcka där Ola och Jens hade haft det surt!
Dagen började med riktigt varm väder. Det blåste tom varmta vindar. Sträckan som Ola och Jens hade haft problem med kunde man snabbt finna utan GPS. Två hyfsatt djupa hjulspår emellanåt. Men konstigt nog så blev det inga djupa hjulspår från min mc! Var jag så mycket lättare än Ola och Jens? Eller kunde det ha torkat upp så mycket under 18h? Då måste det ha kommit ett rejält skyfall över denna grusväg någon dag tidigare resonerade jag. Här kommer det en film från denna tur.
Om du själv vill åka och se de tre stora forsarna längst Piteälv på årsmötet. Kan du tanka ner denna rutt i gpx format. http://www.bmwklubben.se/rutt/kraja-och-en-tur-efter-pitealvdal Det är numera hårda och bra grusvägar utom vid Storforsen. Där är det lite mjukare vägar. Du ser det på filmen. Så viss vana av gruskörning är att rekommendera om du följder denna rutt öster om Benbryteforsen. Gpx filen inehåller två rutter. Den kortare är Ola och Jens genväg. Skippa den och njut av den norra svängen.
På väg hem till Sundsvall skulle jag förbi Myckelgensjö och sen till Långsele. Jag hade ändrat i den befintliga grusrutten http://www.bmwklubben.se/rutt/resa-till-bmw-arstraff-2017-arjeplog-grus Då vi inte vill skicka in någon på ett lerigt parti söder om Sollefteå. Tyvärr så styrde min GPS in mej på en väg bestående av vasstbergskross. I en snäv kurva bromsade jag lite väl hårt. Och givetvis fick mitt bakdäck punka nr 3 där. Nu pluggade jag detta hål mha av Biltemas fenomenala lagnigssats. Men strax därpå tog vägen slut och en inspirerande körväg tog vid. Men 500 meter in på denna väg satt min mc fast i ett surhål. Hur jag löste detta är en annan historia.
Väl hemma har vi ändrat lite i rutterna. Sven-Erik och Jörgens tuffa 5 km är ersatt av hård grusväg. Och många andra fadäser är korrigerade. Bla så kom jag ut på en blöt myr då jag följde svarta rutten. Jörgen som inte är så (svårövertalad) tog en extra sväng helgen efter. Och har även kört av de nya sträckningarna på rutterna som vi ändrat på. Nu är samtliga rutter de med och utan turledare genomkörda till årsmötet.