Inlandsvägar genom D3 till Årsträff Arjeplog

Inlandsvägar genom D3 till Årsträff Arjeplog

Här följer en artikel formulerad av Gert Bergström med text, foton och GPS rutter. Olof Eriksson har utformat layout och lagt till ytterligare foton.  Tre olika GPS-filer finns att ladda ned med olika vägval beroende på hur du vill köra:

  1. Förslag på fjällvägar till Årsträff Arjeplog (asfalt) >>
  2. Förslag på inlandsvägar till Årsträff Arjeplog >>
  3. Förslag på grusvägar till Årsträff Arjeplog >>

Här finns många fina tips. Artikeln nedan baseras på rutten i GPS rutt i förslag 2 ovan. Läs och inspireras nedan.

Stort tack till Er båda!
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det här alternativet av vägval genom D3 på vägen upp mot årsmötet går genom det sällan besökta inlandet. En sträcka bestående av i huvudsak asfaltvägar men med några kortare, riktigt bra grusvägar. Vill man köra genom inlandet och undvika E45 är det ofrånkomligt att hamna på någon grusväg ibland. Förslaget börjar i Kårböle i Norra Hälsingland. Men en god idé är att man TANKAR innan man kommer till Kårböle. Älvros, Los eller Färilla har mackar. Rutten går på norra sidan Ljusnan genom Huskölen fram till Flor där man tar av norrut på en genväg, (kort bra grusväg) till väg 314. Vill man undvika den biten grus kör man bara fram till Ytterhogdal och in på 314. Strax efter Stensån kör man i Medelpad följer den långa sjön Havern. I Kölsillre tar väg 315 vid västerut, där också Ljungan passeras. Strax därefter kan man ta något i magen på Haverö Hembygdsgård i byn Säter.

Fortsätt till Överturingen där färden bär av rakt norrut igen. Det är en grusväg, men en rak och mycket bra sådan med lite trafik. Strax före byn Ocksjön kör man in i Jämtland och strax efter byn kommer man ut på den belagda vägen 546. Den vägen lämnas i Våle där man svänger norrut in på 550an till Revsund. 568an tar dig över det lilla sundet och vidare fram till Gällö. Nu kör man ut på E14. Det kan kanske vara läge att TANKA igen? Sväng i så fall till österut på E14 till macken 500 bort. Därefter fortsätter rutten västerut till Dalhemsviken, sväng av norrut mot Rissna och Stugun, in på väg 734. En både vacker och underhållande väg. Från Stugun, där det finns bränsle till både mc och förare, kör man över Indalsälven och tar sedan väg 772 norrut.

Efter byn Mårdsjön blir det några km av mycket bra grusväg igen fram till korsningen strax väster om byn Skyttmon, där man kör in på väg 344. Den vägen går längs en av de få vattendrag som inte är dämda för kraftverk, Ammerån. Strax efter att man kört in på väg 344 finns en fin rastplats med vindskydd vid ån. Nu följer en vacker vägsträcka, särskild på åsarna vi Fyrsjön. Sedan tar rutten av österut in på väg 837 som övergår i väg 965 när man kör in i Ångermanland. Vid Ramselesjön kommer man in på 345an en kort sträcka för att i utkanten av Ramsele ta väg 331 norrut. När Fjällsjöälven korsats tar man österut in på väg 977. Det är grusväg med hög standard de första kilometrarna men övergår sedan i Tågsjöberg till belagd väg. Strax innan Junsele tar man österut in på 346 och i Junsele tas 90an norrut. Efter en tid följer vägen Ångermanälven hela vägen till Åsele men innan dess korsars gränsen till Lappland/Västerbotten och strax därefter kommer man till ruttens bästa fik. Hällaström Café.

Eget bageri och originalinredning från 1953. I Åsele är vi sedan länge ute ur D3, härifrån får andra ta över förslagen.

Bilder