Bumsens nya redaktör Henning Svedberg intervjuas

Bumsens nya redaktör Henning Svedberg intervjuas

BMW-klubbens kommunikationsansvarige Kristina Rosic träffar Bumsens nya redaktör Henning Svedberg för att ta reda på läget med Bumsen. Idag den 12 oktober har den nya Bumsen skickats till tryckeriet för första gången signerad Henning Svedberg.

//////

I ett mysigt litet torp endast ett stenkast från Arlanda hittar jag Henning Svedberg. Här har han både sitt boende och även Bumse-redaktionen har huserat i det lilla torpet. Under hösten flyttar redaktionen ut ur torpet till annan lokal. 

Över en kopp kaffe mötte jag honom och pratade vad som händer och hur arbetet med nya tidningen går. Henning är alltså den som tagit över Bumsen efter Hagen, om det är någon som missat den detaljen. Henning har tidigare jobbat med MC-tidningar och då främst i MC-Nytt där han jobbade i sju år fram till 2013 och därefter sålde han under en period BMW-motorcyklar på Probike Norr. Men nu är han alltså ansvarig för klubbens tidning Bumsen.

- Hur känns det att snart släppa ett nytt nummer av Bumsen signerad Henning?
- Oj, ja du, svarar Henning och skiner upp. Det känns verkligen stort och fantastiskt roligt. Samtidigt kittlar jag fjärilarna på magen och hoppas att det jag skapat faller medlemmarna i smaken. Det är ju ändå de som skall gilla nya Bumsen. Det är ju deras tidning. Inte min. Tänk om medlemmarna slår bakut?
 
- På vilket sätt kommer medlemmarna att gå igång och gilla tidningen?
- Jag tror att den nya formgivningen kommer att tilltala många. Det blir ljust, luftigt och fräscht. Sen är givetvis medlemmarna som skrivit i detta första nummer av nya Bumsen självklart alldeles extra bra skribenter och fotografer, skrattar han till. De är den viktigaste ingrediensen i en bra tidning.
 
- Vilka är de fyra största nyheterna och förändringarna med den nya Bumsen?
- Formgivningen, formspråket, språket och lite nya djärva tag. Egentligen är jag inte mycket för visuella effekter för sakens skull och det kan lätt sägas att det under ytan är samma gamla Bumsen men med nytt utseende och det är faktisk kirurgiskt i sak nästan sant. Det som skrivs i tidningen är och skall vara producerat i största portion av medlemmarna och de är inte alls utbytta. Jag har faktiskt inte ens kammat till dem lite. Inte i någon aspekt. Men då jag inte kunde använda de gamla dokumentmallarna av tidningen fick jag göra om allt från början. Då blir det allt nytt, så att säga. Det var tvunget. Somliga kommer att sakna det gamla och somliga gilla det nya. 
Nytt i tidningen är förutom nya layouten min förhållning till det svenska språket. Jag är språkkonservativ men inte språkkonventionell, om du så vill, avslutar Henning med ett lurigt flin
 
- Vad är det roligaste med att göra Bumsen?
- Det roligaste är nog den tyngsta arbetsmässiga bördan, att skapa en helt ny tidning från grunden utan att ens ha det minsta kvar med mig att återvinna. Sen älskar jag BMW och då är det inte så värst opassande smaken att få bygga en tidning utifrån kärleken till motorcyklarna, människorna och livet runt dem. Sen framför mig ser jag många roliga kontakter med alla trevliga medlemmar som vill bidra, fotografera och skriva i Bumsen. Sen ser jag faktiskt också fram emot att få återkoppling från dem som inte gillar tidningen. Deras röster vill jag också höra.
 
- Hur kan vi medlemmar bistå och hjälpa dig att göra en intressant och kul medlemstidning för alla medlemmar?
- Då medlemmarna egentligen är min redaktion så vill jag att de som känner för att skriva och fota skall höra av sig. Det gäller inte alls bara de som "kan" utan lika mycket de som vill. Jag har tips och förslag på hur du ska tänka när du skriver en artikel, hur du ska fota och sådant som hjälper dig att ta steget från vilja till att kunna. Att bli publicerad i sin favorittidning är en jättehärlig och belönande känsla som alldeles för få fått uppleva. Det man ska komma ihåg är att ett eventuellt reportage (både bilder och text) inte får förekomma på sociala medier eller annan media för att komma med i Bumsen.
 
- Du har nämnt att det eventuellt blir ett namnbyte. Hur fortlöper det och har du fått någon respons från medlemmarna i frågan?
- Jag har mest mött positiva ord om namnbytet men saken har fått ett abrupt men rättvist stopp. När vi studerat stadgarna och vad som gäller där så visade det sig att detta inte var gjort lika lättvindigt som först trott. Hur det verkligen blir med namnbytet är alltså inget vi kan sia om idag. Svaret finns i framtiden. Efter två årsmöten. 
Henning höjer menande på ögonbrynen och fortsätter. 
- Jag själv hoppas att det blir ett byte även om jag har respekt för dem som har åsikten att vi inte alls ska byta. Tills dess och kanske därefter jobbar vi vidare med Bumsen och gör det till den snyggaste, bästa och mest läsvärda av Sveriges alla medlemstidningar. Det är förvisso lätt i sig, det andra handlar ju inte om BMW.

Med demonstrativt utslagna armar ler han och vi känner att det hela på något sätt är avklarat. Vi ska inte lyfta på locket för mycket. Vi ska lämna lite spänning och se vad det är han har kokat ihop av vår kära Bumsen. Svaret får vi i slutet av oktober. Då skall den nya Bumsen vara alla medlemmar tillhanda.

Till dess får vi hålla ut.