Om olyckan är framme...

Om olyckan är framme...

Förste man på plats

Läs och lär
Det är mycket funderingar om hur man ska agera när man kommer först till en olycka. Ambulanser kan ju vara flera mil bort. Snart är sommaren här och vare sig vi vill eller inte så kommer det att hända olyckor, kanske kompisen kör av vägen eller att du kommer till en olycksplats som förste man...

Oavsett vad det är för fordon så har jag sammanställt några viktiga saker som man ska tänka på. Följer man dessa har man gjort allt man kan för den drabbade och denne har större chans att återvända till ett normalt liv igen.

En sak som är lätt att göra misstag på är att om det finns flera skadade, man fastnar ofta vid den första man går till.

Du måste titta på alla och försöka bestämma dig för vilken som behöver hjälp först, när du har tittat till alla så sätter man igång, är man fler så dela upp er.

Stanna upp några sekunder och tänk:

  • Vad är det vi har här...???
  • Hur många...???
  • Andas alla...???

Om ja... gå vidare till att stoppa blödningar på alla.. osv..

VIKTIGT !!! VIKTIGT !!! VIKTIGT !!! VIKTIGT !!! VIKTIGT !!!

  1. Är platsen säker för din egen skull, trafik, brand, osv.
  2. Kontrollera vad som har hänt: - Hur många skadade? - Fordon? - Position?
  3. Larma 112. Lägg inte på förrän larmoperatören säger till.

Nummer 1 är ALLTID andningen... sen spelar det ingen som helst roll vad det finns för andra skador... andas man inte så dör man och det går mycket fort... 4-5 min utan andning sen är det stora hjärnskador... eller så återvänder man inte till livet.

Hur man tar av en hjälm:
Ligger personen på rygg... var helst två personer som gör detta. En håller ett stadigt tag i nacken, den andre drar upp hjälmen tills ni ser näsan sticka ut under kanten... sen böjer man hjälmen åt andra hållet o drar sakta av den.
OBS!!! Andas personen ska INTE hjälmen av. OBS!!!

Sitter någon i en bil och är medvetslös kan tungan falla bak i svalget och täppa till luftvägen. (det låter som om personen snarkar = tecken på ofri luftväg ) kliv in i baksätet och ta tag i nacken... böj huvudet bakåt och skjut fram hakan med fingrarna. (så den skadade får som ett underbett )
Släpp inte taget förrän räddningspersonal tar över med sina händer. Har den skadade en skada i ryggmärgen uppe i nacken så kan den gå av om man böjer fram igen.

Andning:
Kontrolleras lättast genom att helt enkelt prata med personen. Om personen inte andas kan han/hon heller inte prata. Tänk på att du kan kontrollera andningen redan innan du nått den drabbade genom att ropa till personen och få ett svar. Redan där vet du ju att personen andas, gå till nästa om det är fler inblandade.

Är det flera i olyckan. Gå först till den som inte säger någonting.
De som skriker mest mår vanligtvis bäst – framför allt har de en fungerande andning.

Öppna visiret, kontrollera att ingenting ligger i munnen och hindrar andningen. Snus, tuggummi, löständer, en gråsparv… ja vad som helst som kan hindra andningen.
Ta ut det!!! se... lyssna... känn... om det finns andning.

Om ingen andning finns ska hjälmen tas av - liv går före lem.

Utan andning tar det bara ett par minuter innan en hjärnskada inträder.
Starta mun-mot-mun-metoden. HLR. Hjärt-Lung-Räddning

Blöder personen ur munnen ska ingen mun mot mun göras!!!
Det är för att ni inte själva ska drabbas av någon smittsam sjukdom... För sånt måste man ha en pocketmask som man sätter över munnen och blåser i.
Vi använder ju oss av Rubensblåsa...

Kläder tas endast av om man måste det för att upprätthålla andning... men se till att det är fritt runt halsen.
Stövlar o.s.v behövs som regel inte tas av. Det innebär risker med att ta av kläder.

Ryggskada:
Personen skall ligga stilla, det är mycket viktigt!
Att armar och ben rör på sig kan vara svårt att förhindra, men det viktigaste är att ryggen är stilla för att förhindra en ev. förlamning.
Framstupa sidoläge skall alltså INTE användas med tanke på eventuella ryggmärgsskador. Spärra hellre av vägen än flytta personen.

Tänk på att en ryggskada inte alltid känns, så om personen är uppe och springer runt på olycksplatsen är detta ingen garanti för att ryggen är oskadad. (20% av dessa har en ryggskada som visar sig sen på röntgen). Adrenalinpåslaget man får i samband med chock gör att man inte känner smärta lika lätt.

Prata med den den skadade. Domningar och pirrningar kan vara tecken på ryggskada eller nerver som ligger i kläm. Fråga t.ex. om de kan röra på fötterna, och om de känner att ni tar dom i benen.
Vi har speciell utrustning för att fixera såna skador... kallad spineboard. Det är en bräda av plast som man spänner fast den skadade på, samt fixerar med remmar. Flyttar man en sån patient och dom har en skada högt upp i nacken så kan denne sluta andas när ryggmärgen går av samt att han eller hon blir lam... så: STÖRSTA FÖRSIKTIGHET.

Ligger den skadade på mage utan andning... ja då är det tillåtet att vända på personen.
Kan man vara flera så är det att föredra, en håller ett stadigt tag i nacken, de andra hjälper till att rulla runt personen... den som håller i nacken är chef !!!
Denne räknar... ett... två... tre... sen vänder man försiktigt och sakta på personen.
Gör bara det absolut nödvändigaste för att andningen ska komma igång i samband med ryggskada.

Blödning:
Det kan vara svårt att bedöma om en stor blödning föreligger. Vid inre blödningar så syns inte en enda droppe blod. Symtom på kraftig blödning är kalla händer, fötter, att personen är blek, har hög puls, (räkna den i handleden eller på halsen) är seg i huvudet och törstig.
Ge INTE personen något att dricka.
Detta kan ställa till komplikationer vid en operation.

Att personen efter ett tag blir förvirrad och pratar långsamt är ofta ett tecken på en kraftig blödning – hjärnan får inte tillräckligt med syre.
Hur personen har uppfört sig är betydelsefull information till ambulanspersonalen.
Information som ingen annan än du som var på plats kan ge!
Har personen tappat orienteringen gradvis? vet inte vad det är för dag osv...

Artärer = pulsådror,( syresätter organen) blöder stötvis.
Vid en sån här blödning blir man av med mycket blod på kort tid.

Vener = blodådror, blöder jämt och långsamt. (blod som är på väg tillbaka till hjärtat
för nytt syre) De är de blåa ådrorna som man kan se på sig själv.

Kapillärer = hårrörskärl, blöder ymnigt.

Vanliga skrubbsår har ingen större betydelse i dessa sammanhang.
Håll tryck mot blödningen och placera blödningen i ett högläge. Bry dig inte om en eventuell infektionsrisk, det är helt oväsentligt i sammanhanget. Det fixar man sen med antibiotika inne på sjukhuset.

 

GLÖM EJ !!!

  • Att fortlöpande kontrollera andningen... Hur då???
  • Prata och få svar från den skadade...
  • Andningen är alltid viktigast!!!
  • Efter att ha stoppat blödning, gå tillbaka till att kontrollera andningen igen.

Chock !!!
Är ett allvarligt tillstånd... det kan indikera allvarlig blödning, eventuellt även inre blödning. Kontrollera ABC. Vid psykisk chock, försök att vara lugn och stanna hos den drabbade. Värme och vila är nummer ett här.

Kom i håg att om en bil har voltat i säg 100 km/h... och det finns flera i bilen... en kanske har dött o sitter kvar i fordonet... någon annan kanske springer runt på olycksplatsen.

Då har sannolikt den som springer runt någon skada i kroppen som kan vara dödande, ett brustet inre organ tex... Denne har ju vart med om samma kraft i bilen som en har dött av.

Så bara för att någon är ute och går chockad om kring så betyder inte det att den har klarat sig. MEN, man tar dom i ett senare skede när man har åtgärdat dom som behöver en först.

En annan sak... Er egen säkerhet !!!
Se till att få stopp på trafiken... gå inte fram till någon som ligger mitt på vägen...
vi ställer ju våra fordon som skydd för oss själva med blåljusen på... sen jobbar vi bakom ambulansen.

Riskera ALDRIG er egen hälsa.
Går ni fram till en bil, kontrollera om airbagen har löst ut. Har den inte det så kan den göra det när som helst. Har ni huvet i vägen så kan de gå riktigt illa... som referens till airbagens kraft: om ni lägger 4 vinterdäck på en airbag på marken .. lös ut airbagen o däcken flyger 2-3 meter upp i luften, så se upp !!!!

Har airbagen löst ut redan så räkna med att den skadade inte hör och ser så bra. Trumhinnorna går ofta sönder av smällen, samt att airbagen är täckt med ett pulver som patienten får i ögonen. Underarmarna kan ha brännskador. (Nu kanske ni har bältet på er i fortsättningen...)

Rapportera till ambulanspersonalen vad som hänt: - hur de skadade har betett sig, - om någon har tappat medvetandet sakta osv...

Vanliga mc skador är ju också frakturer... när man tex. krockar med en bil så flyger man över styret... med konsekvens att båda lårbenen knäcks på vägen... eftersom man fastnar under gasen o bromsen. När lårben går av så blöder man upp till en liter.
Går båda av så är det ju det dubbla. En vuxen man har ca: 7 % av kroppsvikten i blodmängd, kvinnor ca:6%. Så väger man 80 kilo, så har man ca: 5,6 liter blod i kroppen. Har man då dessutom en brusten mjälte, så är det dödliga skador.

Eftersom blodmängden inte kommer att räcka till för att syresätta livsviktiga organ såsom hjärna, njurar, lever...

Bryter man bäckenet så kan man blöda hela sin blodmängd invärtes. Detta kan man råka ut för oavsett skinnställ och ryggskydd.
I en mc olycka så kan man utgå ifrån att ryggen/bäckenet är skadat, samt att risken för skallskada också är stor.

Följer ni dessa råd, så har ni gjort allt man kan som lekman... och det har en enorm betydelse för den drabbade...

En ambulans kan ju ha flera mil att åka vilket tar tid.

Vill någon kopiera detta så är det såklart bara att göra det.
Lämna gärna mig som referens. Jag är bara glad om jag kan vara till hjälp, det här är ju för er säkerhet...

Det är kanske just du som behöver hjälp en dag och en kamrat har läst detta...

Har ni frågor så tveka inte... kontakta mig...

Anders Sjölander / Ambulanssjukvården Gävle www.ambulansen.com